Station van Oudenbosch # 6.327 van 365

Het station in Oudenbosch in in 1854 gebouwd en is daarmee het op 1 na oudste station van Nederland. Alleen station Valkenburg is ouder, dat is in 1853 gebouwd.

 

Net zoals je bij kerken waterstaatskerken hebt, blijk je bij stations waterstaatstations te hebben. Dat zijn stations die door de staat zijn ontworpen en gebouwd voor zo min mogelijk geld. Door een standaard model station te gebruiken, waren de ontwikkelkosten eenmalig en de bouwkosten laag door de relatief simpele vorm van de stations. Voor de reziger was 1 soort station ook prettig, dacht men toen. De stations hebben niet veel decoratieve elementen en zijn vooral functioneel.  Ze leken bovendien enorm op de stations van de particuliere treinbedrijven. Omdat de reiziger daar al aan gewend was, wilde de Nederlandse staat ook dat soort stations.

De stations werden in vijf klassen ingedeeld, van  monumentale gebouwen in de grote steden tot halteplaatsen in het landelijk gebied. Van de bijna honderd standaardstations die tussen 1860 en 1873 zijn gebouwd zijn er  minder dan 30 overgebleven. Alle reden om ze te koesteren.

Tegenstanders van de simpele stations waren er uiteraard ook. Waren dit nou stations waar je als Nederland trots op kon zijn?

Wie de waterstaatstations heeft ontworpen is niet 100% duidelijk, zeer waarschijnlijk was dat de waterstaatsingenieur K.H. Van Brederode.  De stations zouden zijn gebaseerd op Italiaanse stations. Plaatselijke aannemers mochtend e stations aanpassen als bleek dat de grond in hun gebied een gebouw van 2 vedriepeingen niet aan zou kunnen of ze mochten iets aan de deuren en ramen veranderen. Ook het gebruiik van een andere baksteen en het wel of niet bepleisteren van de muur was allemaal mogelijk. Toen later bleek dat veel stations te klein waren voor de toenemende reizigersstroom werden veel stations naar eigen goeddunken vergroot.  De uniformiteit van de stationsgebouwen verdween hierdoor.

Ook het station in Oudenbosch moest verbouwd worden. Bij de uitbreiding in 1885 kwam er een verdieping op het station aan de spoorlijn tussen Roosendaal en Dordrecht.

Sinds 2006 is het een rijksmonument.

Op het station stoppen alleen sprintertreinen. Doordeweeks (overdag)  2 x per uur. ’s Avonds en in het weekend stopt er 1 trein per rijrichting per uur.

Op www.facebook.com/eendkuhwak plaats ik nog wat pixels van het station.

Groetjes Kuh Wak




1

Vind je dit een leuk bericht? Geef een hartje!

1

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Wij gebruiken deze gegevens alleen om eventueel te kunnen reageren op je reactie of vraag, niet voor commerciële doeleinden zoals advertenties. De gegevens worden maximaal 6 maanden bewaard. Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden.