Oude brug # 6.336 van 365

In Zuilen ( Utrecht) staat aan de Amsterdamsestraatweg dit blauwe gevaarte.

Iemand met een beetje fantasie ziet direct dat dit een onderdeel van iets is geweest. Er zitten veel klinknagels op en het ziet er industrieel uit. Nou dat klopt, want het blauwe ding is een hoekstuk van de oude brug die bij Zaltbommel over de Waal lag. Die brug was 18 meter breed en ruim 126 meter lang. Officieel heeft de brug nooit een naam gehad, maar iedereen noemde het de Bommelse brug. De brug was opvallend blauw, om precies te zijn Berlijns blauw.  De brug was van het type vakwerkbrug, oftewel een wegdek met aan weerskanten een metalen constructie die voor de stevigheid bestaat uit allemaal driehoeken. In de brug waren 2 miljoen klinknagels verwerkt en bij de bouw zijn er helaas 3 bouwvakkers verongelukt op de brug.

De bouw van de brug zorgde in dee crisisjaren voor veel werkgelegenheid, hoewel de pontbazen  bij Zaltbommel hun baan wel kwijt raakten.

De brug werd in 1933 geopend door Koningin Wilhelmina. In het begin reden er ruim 200 auto’s per dag over de brug. Momenteel rijden er 80.000 auto’s over de nieuwe brug bij Zaltbommel.

Werkspoor Utrecht bouwde die brug tussen 1931 en  1933. De brug is tot 1996 in gebruik geweest, toen werd  de nieuwe brug bij Zaltbommel in gebruik genomen. Ik zal daar een pixel van plaatsen op www.facebook.com/eendkuhwak .

Naast de Bommelse brug lag nog een spoorbrug. Die is inmiddels een rijksmonument en zal niet gesloopt worden.

De blauwe Bommelse brug werd in 2007 gesloopt.  In de jarent ussen  buiten gebruik name en sloop is nog geporbeerd om de brug te verkopen, maar dat is niet gelukt. Sloop was de enige optie. Dat slopen kostte 5 miljoen euro. Het grootste deel van de brug is omgesmolten tot 2e hands staal. Slecht een klein deel van de brug bleef behouden. En dat kwam in 2013 naar Zuilen toe, ter gelegenheid van het 100 jarige bestaan van Werkspoor.

De fabriek die de brug bouwde stond in Zuilen. Ter ere van het 100 jaar Werkspoor kwam het hoekstuk van de Bommelse brug naar Zuilen.  Op 10 december 2013 werd het onthuld. Het staat nu in de woonwijk waar de arbeiders aan de brug hebben gewoond.

Er was ook een Werkspoor in Amsterdam. Omdat Zuilen vlakbij het Amsterdam-Rjnkanaal ligt en aan het spoor en aan de belangrijke snelwegen  was het een handige plek voor een Werkspoorvestiging.  Zuilen had bovendien nog ruimte gneoeg voor een 34 hectare groot bedrijf en voor nieuwe huisvesting voor de arbeiders.  Voor de komst van de fabriek woonden er ongeveer 900 mensen in Zuilen.  50 jaar later waren dat er 26.000. Bij Werkspoor in  Zuilen (Utrecht)  werden treinen, trams en bruggen gebouwd. Er werkten in de topjaren 5000 mensen.

Na de 2e wereldoorlog knapte Werkspoor het grootste deel van de Nederlandse treinen op. Er kwamen ook veel nieuwe treinstellen.

In 1954 fuseerde het bedrijf met Stork ( uit Twente). Het begin van het einde. …

In Utrecht werd in 1960 nog een nieuwe grote fabriekshal gebouwd voor de bouw van grote ketels en apparaten, de apparatenhal. Sinds 2013 staat het ook bekend als  werkspoorkathedraal. Na een grote verbouwing wordt de hal momenteel ingericht met diverse bedrijven, horeca en ook het Museum van Zuilen krijgt er een plekje. Zie https://www.museumvanzuilen.nl/ voor meer info over dit museum dat alles weet over Werkspoor.

Op https://www.youtube.com/watch?v=pdnD30V4Jzw kunt u een film zien over Werkspoor. In deze film ziet u ook het Museum van Zuilen, Dat was het 1e museum dat ik heb bezocht in mijn carriere als reporter.

Groetjes Kuh Wak

 




1

Vind je dit een leuk bericht? Geef een hartje!

1

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Wij gebruiken deze gegevens alleen om eventueel te kunnen reageren op je reactie of vraag, niet voor commerciële doeleinden zoals advertenties. De gegevens worden maximaal 6 maanden bewaard. Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden.